Vaccination af hund og kat

vaccination hund

Hvorfor skal hunden vaccineres?

Hunden skal vaccineres for at beskytte den mod alvorlige sygdomme, som man ikke har nogen effektiv behandling imod, hvis den bliver smittet.

En vaccination får kroppen til at danne modstandskraft mod en given sygdom. Når kroppens forsvarssystem har dannet modstandskraft mod sygdommen, har kroppen et aktiveret alarmberedskab. Hvor længe modstandskraften holder varierer fra sygdom til sygdom. For at vedligeholde kroppens modstandskraft mod de givne sygdomme, må man revaccinere hunden med passende mellemrum.

Dyrlægen vurderer den enkelte hunds vaccinationsbehov udfra denne viden.

Vi vaccinerer hundene mod:

• Hundesyge (revaccination hver 3. år)
  • Parvovirus (revaccination hver 3. år)
  • Hepatitis (revaccination hver 3. år)
  • Leptospirose (revaccination årligt)
  • Rabies (revaccination hver 3. år)
  • Kennelhoste (revaccination årligt).

Hvalpe modtager antistoffer (modstandskraft) med modermælken. Denne beskyttelse holder til hvalpen er ca. 8-12 uger gammel. Hvalpe vaccineres på det tidspunkt, hvor modstandskraften (mængden af antistoffer) fra modermælken er ved at forsvinde. Hvalpene vaccineres med få ugers interval, indtil de er 12-16 uger gamle. Dette gøres for at sikre hvalpene optimal beskyttelse i det første leveår.

Hvorfor skal katten vaccineres?

Katten skal vaccineres for at beskytte den mod sygdom. Vaccination beskytter både den enkelte kat, men vaccination bidrager også til at holde smittepresset nede i hele kattebestanden. I danmark bør alle katte vaccineres mod Kattesyge og Katteinfluenza. Derudover kan kattens levevis gøre det relevant at vaccinere mod andre sygdomme også.

Det er vigtigt også at vaccinere indekatte, da den ubeskyttet indekat er meget følsom for smitte. Du kan slæbe smitte med hjem f.eks. på skoene.

Vi vaccinerer katte normalt mod:

• Kattesyge
  • Katteinfluenza
  • Chlamydia

Killinger bør vaccineres ved 8 og 12 ugers alder, og hvert år derefter.

(MSD Animal health)